Reklamfrågan igen

TV4:s vd, Jan Scherman, är upprörd över att Nobelstiftelsen vill stryka reklaminslagen från Nobelfesten. Och att kungahuset också kräver reklambefrielse i den dokumentär som TV4 skall göra. Men mest upprörd är han över att Tomas Bodström, förre justitieministern och socialdemokratiske riksdagsmannen, kräver en bantning av reklamtiden, från nuvarande 12 minutersblock till 5 minuter. Reklam, menar Scherman, är en självklar del av yttrandefriheten. Det borde en före detta minister veta.

Man kan pusta över dessa ständiga reklamavbrott, inte minst under spännande filmer och debatter. Men ett större problem är hur reklamen påverkar själva journalistiken. En stor del av sändningstiden går förlorad i ständiga puffar för vad som skall komma efter nästa sändningsavbrott. Och uppstarter efter avbrotten. Tydligast är reklamens påverkan i den ständigt närvarande stirrighet och stress som nästan alltid präglar TV4:s sändningar. Värst är väderpresentationen, som ibland är så virrig och rörig att det är svårt att veta vilket land det handlar. Och vilket väder.

Det är förvånansvärt få av tevekanalens medarbetare som verkar familjära med reklamformatet. Allt för mycket energi går åt till att landa i tid och hinna med det som skall hinnas, vilket sällan går, och locka med sig tittarna tillbaka efter toabesöket under reklamen.

Det är ett problem som borde ligga högt upp i högarna på Jan Schermans skrivbord.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: