IKEA och journalistiken

Idag har Bohusläningen ett utmärkt exempel på lokaljournalistik med kvalitet och stort läsvärde. Bakgrunden är IKEA:s etablering på Torp, utanför Uddevalla. Möbeljätten bygger men kommunen har ansvar för markarbeten, tillfartsvägar, avlopp och allt annat som kommer med köpcentra. Problemet är att marken är sank och kostnaderna stiger för kommunens åtaganden.

Det handlar om bortåt 800-1000 arbetstillfällen och många skattemiljoner. Förutsättningarna är välkända i kommunen men bevakningen något ojämn, vilket bäddar för ryktesspridning. Nu skriver Bohusläningen sakligt och korrekt om problemen med marken, att experterna varnar, vilket i och för sig redan var känt, men man skriver också detaljerat vad som felas. Dessutom får vi en uppdaterad lägesrapport om var processen befinner sig. (Läs här)

Ingen märkvärdig eller särskilt dyr journalistik, men oumbärlig för lokalbefolkningen. Det är ett bra exempel på den typ av journalistik som, enligt journalistförbundets ordförande Agneta Lindblom Hulthén, på DN-debatt i veckan, skall rädda tidningarna i framtiden. (Läs här)

Alltså professionellt producerad journalistik med kvalité och oberoende som bidrar till att medborgarna är informerade. Det kan ingen medborgarjournalistik eller läsargenererade artiklar i världen ersätta.

Reporter är Ingela Gustavsson som studerat på Ljungskiles Journalistlinje.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: