Journalistik och medier år 2020 – del 1

Idag startar vi en ”mini”- serie på temat: Journalistiken och framtiden. Hur ser det ut om 10 år? Inläggen är hämtade ur en framtidsdiskussion på Ljungskile folkhögskolas journalistlinje.

Daniel Lindell skriver:

Kostnaden för internetbaserade nyheter tror jag kommer att lösas via prenumeration. Ungefär på samma sätt som det fungerar i dag fast med papperstidningar. Papperstidningarna kommer i sin tur att minska men inte försvinna. De kommer att vara mer exklusiva och betydligt dyrare. Ett grepp från statens sida för att minska utsläpp och miljöförstöring. Gratistidningar i pappersformat och reklamutskick i papper kommer däremot att vara helt borta.

Vilken roll kommer då journalisten att ha. Om tio år kommer en journalist att vara legitimerad… Det i sin tur leder till att kåren kommer att vara betydligt mindre, men mer tid läggs på varje jobb. Utmaningen blir att göra viktig information tillgänglig för alla, inte bara de som har råd med seriösa medier.

Och Robin Alvarsson skriver så här:

Folket är i väldigt stor utsträckning uppkopplade mot någon typ av informationskanal all sin vakna tid. Mobilbranschen har även den tagit ytterligare steg framåt och erbjuder tv, radio, tidning samt on-demand-tjänster. Detta har så klart de ledande mediekoncernerna snappat upp och bildat egna mobilföretag. För journalisten är det numera mycket svårt att vara objektiv. Arbetsgivaren bestämmer i mångt och mycket om vad som skall skrivas. Tidningar, tv och radio är hårt mallade efter vilka typer av program som varje dag skall finnas med.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: