Stordrift gör inte journalistiken bättre

I lördagens DN (13 feb) skriver Tomas Brunegård, Stampens koncernchef och dessutom ordförande i Tidningsutgivarna, att det behövs ett samarbetsavtal, likt det inom industrin,mellan tidningshusen och journalisterna, för att rädda kvalitetsjournalistiken.(Läs mer här: Journalistik med kvalitet)

En framtid för reklamfinansierad kvalitetsjournalistiken kräver nytänkande på en rad områden, menar Brunegård:

  • Bort med reklamskatten
  • Underlätta export av medieformat och programidéer
  • Nya anställningsformer för journalister
  • Redan stora mediehus skall bli större

Flera av förslagen tål säkert att diskuteras. Men på en punkt, tycker jag, har Brunegård fel. Det gäller stordriftens fördelar inom medievärlden. Överallt i näringslivet är tongångarna de motsatta: entreprenörsandan och småföretagandet som skall bära framtidens välstånd i Sverige. Journalistik är en kreativ verksamhet som kräver stimulerande miljöer och konkurrens i lagom dos för att utvecklas. Mediehusens stordrift hotar, inte bara yttrandefriheten, utan också kvalitén på journalistiken. Brunegårds eget föräldrahem, GP, är ett bra exempel på den tesen. Det är väl knappast någon som tycker att GP har blivit en bättre tidning av att Arbetet Väst försvann. Det är visserligen som att jämföra David med Goliat men för den enskilde reportern fungerade konkurrensen mellan tidningarna som en kittlande utmaning. Journalistiken blev bättre. Och det vann både läsare, annonsörer och ägarna på. Och fortfarande finns det utrymme för små kvalitetstidningar – både Filter och Offside är goda exempel.

Annonser

Ett svar to “Stordrift gör inte journalistiken bättre”

  1. Magné Says:

    Jag tror att fler och fler produktioner kommer köpas in. Mediehusen kommer alltså inte att växa. Tänk dig själv in i rollen som chef. Att kunna hämta in olika produktioner från olika delar med helt och hållet olik spetskompetens måste locka.
    Tänk att ha en ekonomidel, med inköpt material, från en byrå som specialiserat sig på enbart ekonomijournalistik. Helt enkelt utbildade journalister med stor inblick/utbildning inom ämnet. Vilken resurs.
    Istället för att nyanställa åtta ekonomijournalister med samma kompetens köper man in sitt material, för både en billigare peng och får större kvalitet i produktionen.
    Produktionsbolagen lever på att flera tidningar köper material. Tidningarna lever på att de får förbannat vasst material levererat av bolag med spetskompetens.
    Så tror jag att det blir.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: